Penthouse

de woonkamer is ingedeeld in een bibliotheek met schrijftafel, centraal een ruime zithoek, vervolgens TV-hoek met gashaard, en tenslotte een eetkamer annex terras. De ganse wand rond de haard, van vloer tot plafond, is uitgevoerd in getrommelde schilfers van botticino-marmer, stuk per stuk verlijmd, zodat een volledig willekeurig patroon ontstaat, om een onwillekeurig effect te bekomen, gecombineerd met de leistenen vloer. De centrale haardmantel, uitgevoerd in geborsteld inox met gashaard op keienbed, is aan weerszijden geflankeerd door geïntegreerde lage kasten waarin alle hifi- en TV-apparatuur, samen met de voorraad CD’s/DVD’s, zijn opgeborgen.

Volledig conform de stijl jaren 50 werd de vloer uitgevoerd in ruwe leisteen in kleurnuances van okergeel tot olijfgroen, in wisselend verband geplaatst. Rond de tafel "Il Collonato" van Cassina, in beige travertin-marmer, staan 8 armstoelen in wengé-hout met ruw linnen stoffering. Boven de tafel hangt de "Lightstructure" van Ingo Maurer, gebaseerd op een ontwerp van Rietveld. Deze lamp is tijdens de daguren minimaal aanwezig, zodat dit geen beslag legt op het ruimtegevoel. Het kunstwerk "Omega" in de nis boven de zwevende buffetkast is een drieluik van de hand van Piet Raemdonck, bestaande uit 3 gezandstraalde eikenhouten panelen bekleed met bladzilver, wat een oogstrelend moiré-effect geeft. De semi-transparante gordijnen zijn dezelfde als in zithoek, met een gelijkaardige boord.

In de keuken is een groot glaspaneel koud in de muur geplaatst, vertrekkend vanaf vloerniveau. Zodoende wordt een maximale openheid gecreëerd van keuken naar terras, de beide ruimtes lijken als het ware in elkaar over te lopen. Om dit effect nog te versterken, werden de beide tafels (ontbijttafel binnen en terrastafel buiten) in hetzelfde materiaal gemaakt, met exact dezelfde hoogte en breedte, waardoor een enorme tafel ontstaat met lengte van 350cm, van elkaar gescheiden door een paneel in helder glas. De lamp boven de tafel refereert naar het modernisme van de jaren 30, een koepelvormige lamp (handmatig geklopt in gepolijst zilvernikkel) in hoogte verstelbaar.

De stijl van de keuken refereert naar de jaren ’70, waarbij de maatwerkkasten zijn uitgevoerd in parelgrijze structuurlak, voorzien van ronde inox inkapschelpen, als stijlkenmerk van die periode. Het verzoet granieten werkblad met dikte 20mm is vooraan aan onderzijde afgeschuind en in verstek geplaatst met de bovenzijde van de ladefronten, wat een grote verfijning en elegantie teweegbrengt. Om een ruimte-vergrotend effect te bekomen zijn de wanden achter het werkblad in diezelfde graniet uitgevoerd.

De wanden in inkomhall en nachthall zijn afgewerkt in een spateltechniek op basis van verf en zand-mengeling, wat een zeer aangenaam fluwelen effect geeft, diezelfde schildertechniek is tevens aangebracht op alle binnendeurpanelen. De vloer in inkomhall (voorgrond) is bekleed in naturelkleurig steentapijt, en biedt een duidelijk contrast naar de nachthall met een planken vloer in massief wengé.

Om een warme en intieme sfeer te creëren in master-bedroom zijn alle wanden rondom, inclusief alle kastdeuren en ladekast onder het raam, bekleed in Japans grasweefsel in een warme taupe-kleur. Het bed staat centraal opgesteld, zonder nachttafels, daarvoor dienen de 2 blokjes aan beide zijden van het bed, met onderin een leeslampje. De wandlampen zijn originele Bauhaus-armaturen van architect Muthesius, uitgevoerd in mahonie met coupe in zilvernikkel. De vloer is dezelfde planché als in nachthall, en loopt door in alle slaapkamers.

Voordeur van het penthouse met zicht in de inkomhall, waarin rechtover de entrée een oosterse kast bekleed in bladgoud. Op de voordeur prijkt de naam van alle bewoners, telkens gegraveerd in een inox-plaatje, verzameld in een vierkant setting.