Herenhuis omgeving Cogels Osylei

De inkomhall op carrara-marmeren vloer baadt in een zee van daglicht via het hoge zijraam dat uitgeeft op de inrijpoort. In de verdere doorgang naar de trapzaal was de vloer in marmermozaïek zeer goed bewaard gebleven, rondom voorzien van een boord in oude Ardeense marmer. Deze marmer werd herhaald in de wandpanelen uitgevoerd in gepolierde marmerimitatie-techniek. De halfvrijstaande bebouwing van het pand zorgt ervoor dat de trapzaal haaks op de inkom is georiënteerd, en ook hier weerom via een zeer ruim en hoog zijraam een overdaad aan daglicht genereert.

 

De woonkamer vooraan, die dienst doet als ontvangstruimte, is volledig in klassieke Belle-Epoque-stijl ingericht, met wandpanelen in ruwe zijde gestoffeerd en aangepaste raamdecoratie in zijde damast. De sierschouw, die was verwijderd door de vorige bewoners, is daarbij in ere hersteld, en uitgevoerd in combinatie van gitzwarte natuursteen met inleg van wijnrode marmer, met het effect van schildpadhoorn.

Zowel vanuit de woonkamer, via een 4-delige tussendeur, als rechtstreeks vanuit de inkomhall en trapzaal, komt men in de familiekamer met bibliotheek en TV-hoek. Ook hier is de vloer in marmermozaïek perfect bewaard gebleven, met een prachtige decoratie omzoomd. Achteraan werd de aanbouw uit de jaren 60 afgebroken en vervangen door een smeedijzeren Victoriaanse orangerie met zicht op de immense stadstuin. Voor de plaatsing van het TV-toestel werd een trompe l´oeil sierhaard ontworpen, met doorzicht naar de keuken.

Achteraan het gelijkvloers, met zicht op zowel de inrijpoort als de achtertuin, bevindt zich de keuken ingericht in Engelse stijl. De maatwerkkasten zijn voorzien van handgeschilderde paneeldeurtjes, met granito werkblad en geïntegreerde porseleinen spoeltafel, aan overzijde een professioneel kookfornuis met schoorsteendampkap. De wanden rondom zijn bekleed met handvervaardigde geglazuurde tegeltjes uit Mokum in diverse waterkleurige tinten. De verlichting bestaat uit combinatie van bronzen richtbare spots in retro-stijl en pendels in canon-de-fusil met ivoorkleurige porseleinen kapjes.

Op de 1e etage werd een master-bedroomsuite ingepland, inclusief een ruime walk-in-dressing en aansluitend de majestueuze badkamer, volledig ingericht in de stijl Belle-Epoque met ArtDeco-invloeden. Daarbij zijn materialen gebruikt die refereren naar de jaren 20, zoals okergele Spaanse marmer gecombineerd met de zeer exclusieve Portoro-marmer, een zwarte natuursteen met goudgele aders, dit alles voorzien van sanitair in Engels porselein en kraanwerk in zilvernikkel. De wastafel, geplaatst op eiken parket, vormt daarbij de entrée en overgang naar de badkamer vanuit de master-bedroom. De centrale lage wand fungeert achteraan als kaptafel voor de vrouw des huizes, met bovenop een vrijstaande antieke dubbelzijdige tuimelspiegel.

In de uiterste hoek van de badkamer staat een vrijstaand gietijzeren ligbad op bolvormige poten, schuin opgesteld met achteraan een tablet voor toiletprodukten. Tussen ligbad en instapdouche is plaats voor een functioneel retro-handdoekradiator in zilvernikkel van Engelse makelij.

Het kantoor bevindt zich op de 1e etage aan straatzijde, en werd op een zakelijke en functionele manier ingericht, met een neutraal maar wel aangenaam en warm kleurenpallet; Aangezien deze ruimte door de grote raampartijen een zee van licht ontvangt, vormen de donkere tinten geen obstakel tot het ruimtegevoel.

Op de 2e etage zijn alle kinderkamers ondergebracht, elke kamer is daarbij voorzien van een privé bad- of douchekamer. De baby-kamer bevindt zich aan straatzijde in de buitenhoek van het pand, waarbij de ruimte wordt verkleind door 2 schuin oplopende plafonds. Dit architecturaal gegeven is dan ook gebruikt als basis om de kamer te decoreren, een idee van vriend des huizes en beeldend kunstenaar Piet Raemdonck, die daarbij een fantasierijke boom als het ware heeft neergeplant, met inbegrip van een kollektie vogels in grote diversiteit.

Voor de beide dochters werden 2 kamers ingericht, één aan straatzijde en één met tuinzicht, waartussen een gemeenschappelijke badkamer werd gecreëerd, toegankelijk vanuit beide kamers. Deze meisjeskamers zijn zeer symmetrisch opgevat, met een gelijkaardige klassieke inrichting, waarbij enkel het kleurenpallet verschilt. De fries, in de ene kamer met cijfers, in de andere met letters, is handgeschilderd, tevens een creatie van vriend-kunstenaar Piet Raemdonck.

De voormalige zolderruimte werd omgetoverd tot een gastenverblijf, een studio met aparte toegang, inclusief dressing en badkamer. Daarbij werd het dakgebinte gerestaureerd en vrijgemaakt, als architecturaal en tegelijkertijd decoratief element, waaronder het bed centraal is opgesteld, met het hoofdeinde naar straatzijde gericht. Deze 3e etage was steeds bijzonder gegeerd door tal van vrienden die maar al te graag in dit sfeervolle decor kwamen overnachten, en ook intens van onze gastvrijheid hebben genoten.